A replgpmotor, vagy replgphajtm olyan hergp, amelyet a replgpek mkdshez szksges von-, illetve toler – helikopterek esetben a felhajtert is belertve – ellltsra alkalmaznak.
A hajtmvek kt alapvet elv szerint csoportosthatk:
- Lgcsavaros hajts, ahol a von-, vagy tolert a forg lgcsavar tollain keletkezett felhajter lltja el. A lgcsavar forgatst biztosthatja:
- Sugrhajts, ahol a replgp hajtshoz szksges tolert egy nagy sebessg gzsugr reakciereje biztostja. A gzsugarat elllthatja:
Lgcsavaros hajts
Dugattys motor
Dugattys, boxer elrendezs, 4 hengeres replgpmotor
Sportreplgpen hasznlt csillagmotor
A dugattys motor lehet benzin, vagy dzelolaj zem. A dzelmotorokhoz tlen gyakran hasznljk a hidegben is kedvezbb (alacsonyabb) viszkozitskerozint. A kisgpes replsben legelterjedtebb a replbenzin (nemzetkzi kdjele: AVGAS–LL100) hajtanyag dugattys hajtm. Kivitelk szerint soros, boxer vagy csillag elrendezs hengerekkel kszlnek. Tbbnyire knyszerlghtses, duplagyjtsos, mechanikusan vezrelt motorok. A dugattys replgpmotor htst elssorban az raml leveg biztostja, de a kenolaj s az zemanyag htszerept is figyelembe veszik a tervezs sorn. Ebbl kvetkezen ezek n. meleg motorok, mivel normlis zemi hfokuk meghaladja a 100 C-ot. A kenolaj-hmrsklet 120–160 C, mg a szoksos hengerfej-hmrsklet ltalban 210–250 C kztt van. ptsknl trekednek kis tmegre, a lehet legegyszerbb szerkezeti kialaktsra a minl nagyobb megbzhatsg rdekben. A gyjtsrendszer minden esetben kettztt, gy hengerenknt kt gyjtgyertyt ptenek be. A szikrhoz szksges magasfeszltsget mechanikusan, mgneses gerjesztssel lltjk el, mellzve az autknl elterjedt bonyolult elektronikus gyjtsvezrlket. A kettztt rendszer miatt szoks bal, illetve jobb gyjtmgnesrl beszlni, ebbl ereden lehet a kt krt kln-kln is zemeltetni, de normlis esetben mindkett egyszerre hasznlatos. Ha repls kzben valamelyik gyjtkr meghibsodsa „berzst” eredmnyez, a hibs krt ki kell kapcsolni, mivel a motor egyenetlen jrst okozva veszlyezteti annak tovbbi rendes mkdst. Amennyiben a fldi motorteszt esetben a kt kr egyenknt nem ad egyformn normlis mkdst, a felszllstl el kell tekinteni. A dugattys motorokkal elrhet voner (illetve tollgcsavar esetn toler) mrt maximuma kb. 2 tonna, de a lgcsavaros kisgpes replsben a 100–300 kg-os motoronknti voner az ltalnos.
Lgcsavaros gzturbina
Lgcsavaros gzturbina mkdse
A lgcsavaros gzturbinban az gstrbl kilp gzsugr mozgsi energijt a kompresszort mkdtet turbinafokozatokon tl tovbbi turbink beptsvel forgmozgss alaktjk t, amely a lgcsavart hajtja. A lgcsavaros gzturbinban a kompresszort s az sszes turbinafokozatot egy tengelyre szerelik. A lgcsavar s a gzturbina kz ltalban reduktort ptenek be. Az szes hajtsi elv kzl a lgcsavaros gztubink hatsfoka a legjobb. Fknt szllt replgpeken, vagy kisebb utasszllt replgpeken alkalmazzk, de a nagy zaj s az ers vibrci htrnyt jelent. Hajtanyaga a kerozin, aminek a replsben hasznlt nemzetkzi kdjele: JET-A1.
Tengelyteljestmnyt szolgltat gzturbina
Fknt helikoptereken alkalmazott gzturbina. Felptse s mkdse hasonlt a lgcsavaros gzturbinkhoz, de a tengelyteljestmny ellltsra hasznlt turbinafokozatok kln, a kompresszort hajt turbinafokozatoktl fggetlen tengelyen tallhatk.
Sugrhajts
Axilkompresszoros sugrhajtm
Pulzl sugrhajtm
Gzturbins sugrhajtm
A gzturbins sugrhajtmben a folyamatos gst fenntart, a Joule-krfolyamatot megvalst gzturbins szerkezetbl kilp gzsugarat a hajtmre szerelt fvcsben felgyorstjk (gyakran a hangsebessg fl), s a kilp gzsugr reakcierejt (Newton harmadik trvnye rtelmben) hasznljk fel a replgpek hajtsra.
Torlsugrhajtm
Mkdsnek alapfelttele az igen gyors replsi sebessgbl add nagynyoms levegberamls. Tervezst s tesztelst ms elven mkd hajtmtpusokkal felgyorstott replgpekkel vgeztk, mivel lass replskor nem lp fel elegend torlnyoms az ilyen mdon zemel hajtmvek szmra. A torlsugrhajtm a mr meglv gyors replsi sebessg gazdasgosabb megtartsra alkalmazhat, gy egyes replgptpusok hibrid meghajtsi rendszerrel rendelkeznek az eltr meghajtsi mdok elnyeinek kihasznlsa vgett.
Raktahajtm
Tovbbi fogalmak
Utnget
Utngett elssorban harci replgpeknl alkalmaznak a gzturbins sugrhajtm tolerejnek rvid idej, de nagymrtk nvelsre. Az utngetben a turbinbl kilp forr gzsugrba jbl kerozint fecskendeznek s a kpzd keverket begyjtjk, illetve az magtl belobban. Igen nagy plusz tolernvekedst eredmnyez, de ezzel egytt az zemanyagfogyaszts is drasztikusan megnvekszik, jelentsen cskkentve a replgp hattvolsgt. A tbbszrs hangsebessg-tlps csak utnget hasznlatval lehetsges az risi tolerigny miatt, br napjainkban ltezik olyan katonai replgp is, ami utnget hasznlata nlkl is kpes a hangsebessgnl gyorsabb replsre. Harci szempontbl htrnyos, hogy a replgp utn hzott, jl lthat forr lngcsva igen ers jelet ad a hkvet raktk szmra.
Vltoztathat tolervektor
A vektorlhat hajtmveknl a gzturbinbl kilp gzsugr tjba egy vezrelhet, elmozdthat, elforgathat sugrterel gyrsort tesznek, aminek segtsgvel a turbinbl kilp sugr irnyvektora s intenzitsa befolysolhat. (lsd: Szu–30) Ezltal sokkal fordulkonyabb vlik a replgp, ami lgi harc sorn dnt fontossg lehet. Mechanikja igen kltsges egysgekbl pl fel, gy sok hajtmgyrt mellzi a hasznlatt s inkbb az alacsony szervizigny s alacsony zemeltetsi kltsg hajtmvek kifejlesztst szorgalmazzk. A helybl le-felszll sugrhajts gpek (lsd: Harrier) szintn a vektorls technikjt hasznljk, de ott nem a manverezhetsg fokozsa a cl, hanem a talaj fel 90 fokkal lefordtott gzsugron fgglegesen trtn le s felszllsi kpessg. Ltezik elforgathat turblgcsavaros hajtm is, erre plda a V–22 Ospreykonvertipln, ahol a le- s felszllshoz a szrnyak vgn fggleges helyzetbe fordtott hajtmveken forg lgcsavarok adjk a szksges emelert. A helikopterszer emelkeds utn, a hajtmveket fokozatosan visszafordtva vzszintes helyzetbe, a replgp elrehaladshoz ugyanazok a lgcsavarok adjk a vonert is, amg a sebessgbl szrmaz lgramls miatt a szrnyakon termeld felhajter fokozatosan tveszi a gp slyt.
Toler
Boeing 737-es egyik motorja
A gzturbins sugrhajtmvek tolerejt ltalnosan kN-ban (kilonewton) mrik. De a hozzvetleges sszehasonltshoz szoks tszmolni kg-ra s tonnban megadni az rtket. Egy harci gp sugrhajtmve kb. 100-150 kN tolert nyjt, mg az j Airbus A380-as utasszllt gp hajtmvei egyenknt kb. 310-340 kN tolert biztostanak. Ez durvn annyit jelent, hogy egy-egy motor kb. 30 tonnnyi ervel tolja a gpet, teht a ngy motor sszesen kb. 120 tonna tolervel bven elegend a teljes terhelssel trtn felszllshoz, illetve egy motor kiesse sem jelent katasztrft. |